Home » Bez kategorii » WYCIECZKA SZKOLNA

WYCIECZKA SZKOLNA

10-11.06.2019r.

Świetnym pomysłem okazała się dwudniowa wycieczka uczniów naszej szkoły do Zamościa.

Opiekunami  byli nauczyciele: p. Jolanta Zielińska, p.Anita Bartnik, p Beata Pożdał oraz p. Dariusz Barnaś, który był zarazem kierownikiem wycieczki. Wycieczka odbyła się w dniach 10 – 11 czerwca. Celem wyprawy  było zwiedzanie najpiękniejszych miejsc Roztocza oraz aktywne i twórcze zdobywanie wiadomości na temat różnych środowisk przyrodniczych, społecznych i kulturowych, a także właściwe obcowanie ze światem ludzi i przyrody. Naszym przewodnikiem po Roztoczu był – pan Stanisław Rydzy, który  zaskoczył nas mile swoją ogromną wiedzą i poczuciem humoru. Trasa wycieczki wiodła przez Szczebrzeszyn – najstarsze miasto Roztocza położone nad Wieprzem. Nazwę miasta rozsławił Jan Brzechwa wierszem „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie…” W Szczebrzeszynie podziwialiśmy dwa pomniki chrząszcza: drewniany i odlany z mosiądzu. Następnie udaliśmy się, do Roztoczańskiego Parku Narodowego podziwiając krajobrazy i piękno przyrody, walcząc przy tym z plagą komarów. Kolejnym punktem wycieczki był Rezerwat „Nad Tanwią”. Tutaj podziwialiśmy malowniczy krajobraz rzeki Tanwi i największą osobliwość – rezerwatu – 24 progi tworzące wspaniałe wodospady, znane jako szumy. Widzieliśmy ruiny papierni  z połowy XVIII wieku. Byliśmy na „Czartowym Polu”. Idąc po jednej i po drugiej stronie Tanwi, podziwialiśmy walory przyrodnicze, w tym różnorodność flory i fauny. Późnym popołudniem dotarliśmy do Zamościa. Zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się na odpoczynek do Hotelu „Junior”, gdzie spotkaliśmy się z ogromną życzliwością. Po smacznej obiadokolacji i rozlokowaniu w pokojach, chętni udali się na strefę kibica, by oglądnąć mecz Polska – Izrael. Po meczu wszyscy zmęczeni, ale w dobrych humorach  udali się do swoich pokoi. Następnego dnia, po obfitym śniadaniu, suto zaopatrzeni na drogę, wybraliśmy się na zwiedzanie Zamościa.Miasto to na zlecenie kanclerza i hetmana Jana Zamoyskiego zaprojektował włoski architekt Bernardo Morando. W 1992 roku Stare Miasto zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Zamość  zyskał miano „Perły Renesansu”, „Padwy Północy” oraz „ Miasta Idealnego”. Na owe czasy była to nowoczesna twierdza, którą otaczał mur z siedmioma bastionami oraz trzema bramami wjazdowymi: Lwowską, Lubelską i Szczebrzeską. Stworzone zostało na planie człowieka. Głowę stanowiła rezydencja hetmana, płuca – Akademia Zamojska i Kolegiata, kręgosłup – ulica Grodzka przebiegająca przez Rynek Wielki aż po Bramę Lwowską. Twierdza ta odparła oblężenia wojsk kozacko-tatarskich w czasie powstania Chmielnickiego, a także podczas potopu szwedzkiego w  1656 roku. W czasie rozbiorów znalazła się pod panowaniem Austrii, a następnie Rosji. Położenie na szlaku handlowym przyczyniło się do rozwoju miasta. Na przełomie XVI i XVII wieku stało się ważnym ośrodkiem gospodarczym i kulturowym. Ogromne wrażenie wywarł  na  wszystkich uczestnikach Ratusz z wieżą zegarową i wachlarzowe schody, na szczycie  których ochoczo się fotografowaliśmy. Wysłuchaliśmy hejnału granego w trzy strony świata i wysłuchaliśmy z nim związanych legend. Podziwialiśmy rynek z ormiańskimi kamienicami. Duże wrażenie zrobił na nas pałac Zamoyskich i Akademia Zamoyska założona w 1594 roku, trzecia wyższa uczelnia w Polsce. Widzieliśmy katedrę – wotum dziękczynne hetmana za zwycięskie wyprawy  i wiele innych zabytków. Odwiedziliśmy Arsenał, w którym obejrzeliśmy eksponaty militarne cieszące się dużym zainteresowaniem, szczególnie chłopców. Zwiedziliśmy działobitnie i spacerowaliśmy wewnątrz galerii strzelniczej. Pełni wrażeń, szczęśliwi i zmęczeni wróciliśmy do Jaźwin z pamiątkami dla najbliższych, dużym bagażem wiedzy i dokumentującymi tę wiedzę zdjęciami. Tutaj czekali na nas stęsknieni rodzice.(db)